BLOG #2 EERSTE WEEK STAGE PARADISE OF HELL? - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Roos Heijdeman - WaarBenJij.nu BLOG #2 EERSTE WEEK STAGE PARADISE OF HELL? - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Roos Heijdeman - WaarBenJij.nu

BLOG #2 EERSTE WEEK STAGE PARADISE OF HELL?

Door: Roos Heijdeman

Blijf op de hoogte en volg Roos

28 Mei 2017 | Aruba, Oranjestad

Zondag 21 mei Time to relax
Vandaag hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan. We zijn gister naar een feest geweest en werden rond 10 uur wakker. Voor hier is dat echt uitslapen aangezien je normaal rond 8 uur wakker bent. In de ochtend heb ik toen nog even met het thuisfront gefacetimed en daarna zijn we boodschapjes gaan doen voor de rest van de week, zodat we niet elke dag op en neer naar de supermarkt moeten. Daarna zijn we met de andere meiden, die ook op Tio zitten, weer naar Moomba Beach geweest en hebben hier de rest van de dag gelegen. ’s Avonds was het tijd voor het koken, alleen was dit echt een ramp… we hebben maar 1 kookplaatje en we gingen kip wraps maken. De kip was alleen bevroren op elkaar gegooid waardoor we meer dan 2 uur de kip uit elkaar hebben geprobeerd te halen… uiteindelijk was het nog best wel te eten, maar al dat werk dat we eraan hadden besteed was het niet waard. Morgen begint mijn eerste dag op mijn stage, ik ben best wel zenuwachtig want je praat alleen Engels daar omdat 99% Amerikanen zijn. Ik denk dat het wel goed gaat komen, alleen is dit wel ver buiten mijn comfortzone. Gelukkig hoef ik morgen alleen mijn verblijfsvergunning papieren te laten tekenen en een drugstest in het ziekenhuis te laten doen en dan ben ik als het goed is gewoon vrij voor de rest van de dag. Eerst lekker slapen en dan morgen fris en fruitig richting mijn nieuwe stage.

Maandag 22 mei Bijna eerste stagedag
Vandaag begon mijn stage nog niet officieel. Ik moest eerst langs het Human Resources kantoor om mijn required documents af te leveren voor mijn werkvergunning. Ik ontmoette tijdens dit gesprek een andere student genaamd Pleuni van Dijk. We moesten na onze afspraak bij de HR nog naar 3 adressen om alles compleet te voltooien, voordat de stage echt kon beginnen. Het eerste adres was een dokterspost waar we de drugstest moesten laten doen. Daarna zijn we naar de sociale verzekeringen bank gegaan om hier een aantal papieren te laten ondertekenen. Het derde adres was helemaal aan de andere kant van het eiland bij een soort gemeentehuis/kantoor. Hier moest ik mijn persoonsnummer ophalen, alleen dit ging helaas mis. Ik kreeg een briefje terug met daarop alleen een stempel en mijn naam, maar mijn persoonsnummer was niet ingevuld. Na het 4x te hebben gevraagd aan de receptioniste of het zeker weten klopte ben ik alle papieren weer terug gegaan naar Marriott om alles in te leveren. Mijn vermoedens bleken juist te zijn en inderdaad had ze een persoonsnummer moeten invullen. We hebben hier afgesproken dat ik de volgende dag, nog voordat mijn eerste stagedag begon, weer terug naar het kantoor zou gaan, om alsnog het persoonsnummer te krijgen.

Dinsdag 23 mei Mijn officiële eerste stagedag
De dag begon al vroeg doordat ik zeker weten op tijd wilde komen voor mijn eerste stage dag. De HR Manager had al in het systeem gezet dat ik ongeveer half 10 zou beginnen i.p.v. 8 uur vanwege dat ik mijn persoonsnummer opnieuw moest ophalen. Ik ben om 6 uur opgestaan om vervolgens om kwart voor 7 te vertrekken richting Oranjestad om opnieuw naar het gemeentekantoor te gaan voor mijn persoonsnummer. Toen ik hier een half uur voor openingstijd aankwam, moest ik wachten totdat de deuren opgingen. Toen dit gebeurde was ik een van de eerste die een nummertje had getrokken voor in de wachtkamer, om aan de beurt te komen. Ik heb drie kwartier allemaal nummertjes voorbij horen komen, behalve mijn eigen nummer. Omdat ik het wachten zat was, ben ik terug naar de receptie gelopen en daar zat de vrouw die mij gister ook had geholpen. Ik heb het verhaal opnieuw aan haar uitgelegd en uiteindelijk haalde ze er een collega bij die zij dat ze maar een hulpje was en hier niks van af wist… Uiteindelijk kreeg ik daarna binnen een uur mijn persoonsnummer en ben hier snel naar Marriott gegaan om het in te leveren.
Nadat ik mijn spullen had afgeleverd ben ik gelijk doorgegaan naar mijn eigen werk, om mijn 1e echte stagedag te gaan beginnen. Ik werd gelijk al aan iedereen voorgesteld achter de front office en iedereen was super aardig, waardoor ik me gelijk al welkom voelde. Hierna werd ik begeleid naar de beach towel hut, hier ontmoette ik Willy. Hij vertelde hoe alles werkte en zo kon mijn eerste werkdag van start gaan. Nadat ik ongeveer 1 uur had gewerkt bij de Beach Towel Hut, moest ik door naar recreations. Hier mocht ik de Iguanas voeren en kijken naar presentatie over het eiland Aruba en wat er te doen is hier. Hierna was het tijd voor lunch, de lunch was vandaag extra speciaal vanwege een speciale week voor employees. Er was een soort van bingo en een heel buffet en muziek. Ik vroeg aan Minerva of dit elke dag was, maar helaas was dat niet zo. Na de lunch moest ik werken bij AYS, dit staat voor As Your Service. Hier nemen ze alle telefoontjes op van hotelgasten tot bedrijven tot werknemers zelf. Daarnaast verwerken ze ook alle klachten en zetten dit in een systeem door naar de Housekeeping en de Engineering Department. Om 5 uur zat de dag er alweer op en heb ik officieel mijn eerste stagedag overleeft.

Woensdag 24 mei: Klusvrouw?
De ochtend begon bij engineering. Zij starten de dag met een 15 minutes meeting, om alle incidenten en zaken te bespreken waar vandaag aan gewerkt moest worden. De 15 minutes meeting was eerder een 1 hour meeting, maar het was heel bijzonder om dit mee te mogen maken. Tijdens deze meeting gingen ze ook 2 fitness oefeningen doen en vertelde de chief wat er vandaag op het menu stond. Ik heb zelf nog nooit een vergadering gezien, waarbij iedereen fitness oefeningen moest uitvoeren, dus dit was erg komisch om te zien. Na de meeting werd ik toegewezen door de chief om met Roberto mee te lopen tot aan de lunch. Hij hoorde bij Engineering 1, dit is vooral het controleren van alles in het hotel.
Hij moet elke ochtend een ronde doen door het hotel en controleren of de airconditioning, de ventilatie etc. het doet. Dit controleren gebeurt voor het grootste gedeelte op de roof top, waar je dus prachtig uitzicht hebt over het eiland. Stiekem was ik toch wel blij dat ik dit allemaal heb mogen zien! Na de 1,5 uur durende ronde voor controle lieten we alle kapotte en ontbrekende zaken aan de chief zien. Tot de lunch hebben we verschillende delen in het hotel gerepareerd en liet hij mij het systeem zien waarmee ze werken. Toen ik bij de lunch aankwam leek het net de set van Orange is the new black. Daarentegen was het eten wel heel erg lekker, maar het is wel even wennen dat je ’s middags warm eet in plaats van ’s avonds. Na de lunch mocht ik meelopen bij de LPO, dit is een soort van security afdeling met een controlepost in één. Iedereen vertelde mij dat het heel erg saai zou zijn en je er niks deed. Daarentegen had ik het heel gezellig met Ann John, zij vertelde mij hoe het systeem werkte en mocht ik meelopen met een andere medewerker om een klacht van een gast op te lossen. Hij had een barst in zijn raam gekregen en daarvoor moest de politie worden gebeld. Ook moet iedereen zijn sleutel ’s ochtends hier ophalen en aan het einde van de dag weer inleveren. Hierdoor kwam ik veel mensen tegen die ik gister al had ontmoet zoals Willy, Alexander, Minerva en nog een paar anderen. Voor de rest heb ik de rest van de middag gezellig met mijn collega’s zitten praten en was het alsnog een leuke dag.

Donderdag 25 mei: Wauw wat een werk....
Zoals gewoonlijk begon de dag om 8 uur. Ik merk dat ik nog wel moet wennen aan het vroege opstaan hier, maar daar wen je vanzelf wel aan. Vandaag stond ik ingedeeld bij de Bell stand in de ochtend en in de middag bij Vacation planner.
De Bell stand zijn de medewerkers die de koffers naar de kamers van de gasten brengen en dus een soort van de piccolo’s van het hotel zijn. Hier moest ik de gasten naar hun taxi’s begeleiden en vragen beantwoorden. Daarnaast moest ik ook met Anthony mee om alle Room move letters bij de gasten te bezorgen.
Het systeem van de kamernummers is alleen vrij moeilijk te begrijpen, maar als je het eindelijk snapt dan valt de moeilijkheidsgraad wel mee. Het systeem werk zo:
Ze hebben 14 verdiepingen, eigenlijk 13 maar 13 bestaat niet vanwege de bijgelovigheid van de Amerikanen.
Verdieping 14- 4624
Verdieping 12- 2612
Verdieping 10- 6022
Verdieping 9- 7910
Verdieping 5- 9507
Voorbeeld: bij verdieping 14 zie je het nummer 4624. Voor alle getallen boven de 10 haal je het 1e cijfer weg, waardoor er een 4 overblijft. De 6 staat voor het nummer van het gebouw. Surf Club heeft 3 gebouwen en elk gebouw heeft een nummer.
Spy Glass Tower: 8,9- omdat dit gebouw 2 delen heeft.
Compass Tower: 7
Light house Tower: 6
De laatste twee cijfers zijn de nummers van de kamer. Het klinkt ingewikkeld, maar als je het uiteindelijk begrijpt is het wel makkelijk. Het rondbrengen van deze brieven heb ik gedaan tot de een half uur voor de pauze en het laatste half uurtje heb ik met alle Bell man mensen gepraat.
Na de lunch kon ik beginnen bij de Vacation Planner en Rooms controller. Ik begon bij Vacation Planner, zij versturen 3 weken voordat de gast aankomt een mailtje met daarin informatie over hun verblijf en of er nog bijzonderheden of extra wensen zijn.
Daarna ging ik door naar Rooms Controller, zij geven alle gasten een kamernummer en dit is nog een hele puzzel aangezien dit hotel uit 940 kamers bestaat en de één meer recht heeft als de ander om een bepaalde kamer te krijgen. Een deel van dit systeem bestaat uit Opera, Opera is het systeem waar ik ook mee ga werken bij de Front Office. Kortom weer een leerzame dag!

Vrijdag 26 mei: Moet ik serieus om half 5 opstaan?
Deze dag begon extra vroeg voor mij, namelijk al om 6 uur ’s ochtends. Ik stond de hele dag bij Housekeeping ingedeeld, waar ik eigenlijk best wel tegenop zag. De dag begon met het indelen van alle housekeeping mensen bij de kamers. Gabriela is degene die deze taken in haar eentje vervuld, ook al is het een hele puzzel. Dit werk hebben we gedaan tot aan de lunch en na de lunch ben ik meegelopen met een housekeeper om te zien wat het werk daadwerkelijk inhoud. Ik zou het persoonlijk nooit willen doen, maar je hebt wel mooi uitzicht!

Zaterdag 27 mei : Bijna weekend!
Ik vond het een heel raar idee om ook in het weekend te moeten werken, gelukkig is dat hier de normaalste zaak van de wereld, waardoor je het eigenlijk niet eens door hebt. Vandaag moest ik voor het eerst werken met het systeem van de Front Office, Opera. Op school hebben we het vak Hotelconcepts gehad, waar dit systeem wel redelijk veel op leek. We hebben een training op de computer gevolgd tot 2 uurtjes na de lunch en mochten de rest van de dag meelopen met iemand van de Front office. Anne is een vriendin van mij, die hier ook op Blue village zit en zij is mijn coach voor de komende maanden! Ik was hier dus heel erg blij mee en ik vond het erg bizar om zo’n drukte mee te maken. Anne vertelde mij ook dat ze het nog nooit zo druk had gezien in het hotel, waardoor ik gelijk heel veel kon zien en leren van het werk bij de Front Office. Aan het einde van de dag was ik helemaal kapot en kon ik niet meer lopen… Vanavond gaan we uit dus dan moeten de voetjes weer van de vloer!

  • 28 Mei 2017 - 12:34

    Opa Jan:

    Hele leuke blog! Het is duidelijk, je redt het.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Hi, Ik zal mezelf eerst even voorstellen! Ik ben Roos Heijdeman, 18 jaar en woonachtig in een klein dorpje vlakbij Rotterdam. Ik ga vanaf mei 2017 voor 3,5 maand naar Aruba om mijn stage te lopen in het Marriott Surf Club Hotel. Wil jij weten welke avonturen ik allemaal meemaak? Abonneer dan nu op mijn verslag! Liefs, Roos

Actief sinds 09 Jan. 2017
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 19541

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 01 September 2017

My adventure on Aruba

Landen bezocht: